Verslag van de 'BOOT Dusseldorf' watersportbeursDe BOOT Dusseldorf beurs mag gezien worden als de aftrap van het watersportseizoen. Alle disciplines zijn breed vertegenwoordigd en alle plannen voor het nieuwe seizoen worden, soms nog voorzichtig, aan het publiek getoond. Logisch dat wij hier ook aanwezig zijn om ons portfolio tegen het licht te houden en te zien welke kant de markt op gaat. Met dit verslag nemen wij je mee in ons rondje op de beurs en de bevindingen die wij gedaan hebben wat betreft jetboards, efoils en soortgelijke PWC's (personal watercrafts). Trend #1 "Het Stuur" Hoewel de uitvinding van een stuur niet echt nieuw te noemen is, was de adoptie hiervan op surfboards nog niet te vinden, tot nu toe, want dit jaar zien we alle merken wel een stuur op het board tonen. Flite was hier vroeg bij, met hun Flitescooter hebben ze een inflatable efoil board ontwikkeld, met een handsteun waarin de remote verwerkt is. Het stuur is eigenlijk meer een balans ondersteuning, iets om vast te houden. En daar zit wel wat in. Het uitgangspunt is dat dit het efoilen laagdrempeliger maakt voor starters. En met een board volume van 220 liter en een 50cm mast met jetdrive, zijn wel alle ingredienten aanwezig om beginners met een veilig gevoel kennis te laten maken met efoiling. Zoals je mag verwachten bij Flite, is de kwaliteit en afwerking van topniveau! Andere merken hebben op de beurs ook hun 'stuur' oplossing laten zien. Zo heeft Jetsurf een Jetsurfski en heeft SiFly een 'zuignap' oplossing 'Dragonfly' dat op hun bestaande efoil gezet kan worden. We hebben nog niet met een stuur kunnen varen, dus we kunnen nog niet zeggen of het nu fijn is of niet. Maar het lijkt in ieder geval tussen de oren een drempelverlagend effect te hebben, waardoor meer mensen het elektrisch surfen zullen gaan ervaren en adopteren! Trend #2 Epic innovations! Geen twijfel mogelijk, op BOOT Dusseldorf gaan je wenkbrauwen regelmatig omhoog. Vele creatieve innovaties worden hier gelanceerd! Een elektrische race-water-motor lijkt rechtstreeks uit een sci-fi film te komen en de jet-car drijvende sportwagens kunnen we vast op de Middellandse zee gaan terugvinden. Verfijndere ontwerpen, zoals de trimaran water foil fiets, hebben een andere doelgroep voor ogen. Hoe dan ook, aan innovaties geen gebrek! We zullen deze producten voorlopig allemaal nog niet adopteren bij Jetboard Watersport, maar genieten wel de creativiteit. Trend #3 portfolio verbreding bij de marktleiders
De huidige markt wordt door een aantal spelers gedomineerd. Fliteboard uit Australie, SiFly (vorig jaar nog nieuwkomer) uit Bulgarije, Aerofoils "Audi e-Tron efoil" uit Duitsland, het Chineese Waydoo en ten slotte Awakeboards uit Zweden. Goed om te zien dat deze merken sterk vertegenwoordigd zijn op de beurs en solide productinnovaties naar voren brengen. Waydoo heeft een geheel nieuw ontwerp van hun populaire, betaalbare EPP schuim efoil op de markt gebracht, de "Flyer EVO". Het product was al erg goed, ze beloven nu nog betere eigenschappen. Kleurkeuzes, want ok, zwart was wel saai, maar ook verschillende volumes. Klein voor gevorderden en groter voor beginners. De nieuwe, grotere accu geeft een bereik van 2 uur. Al met al positief nieuws en we kijken er naar uit om deze EVO in de praktijk te testen. Overigens is het 2023 Waydoo model ook nog gewoon beschikbaar. Bij SiFly zien we de lancering van hun Stellar serie als belangrijkste speerpunt. Het nieuwe design van de mastbevestiging, met BMS in het board weg gewerkt, was vorig jaar al te zien in de EPP Rider boards en is nu ook naar de fiber hardtop boards gekopieerd. Dit is duidelijk de goede richting en ziet er solide uit. Daarnaast is er en inflatable board aanwezig, dat nog niet heel erg veel aandacht kreeg, maar wel 'klaar voor productie' is. Dus voor verhuur en leslocaties is dit een interessante optie om te overwegen. Ten slotte de efoil lijn van Aerofoils, op de markt gebracht als 'Audi e-Tron efoil'. Hier zien we dat design alle aandacht krijgt en dat er werkelijke kunstwerken uit de fabriek rollen. High gloss en bijna zonde om te gebruiken! Aerofoils heeft ook een inflatable uitgebracht, en een grotere efoil met 'stuur' onder de naam 'Audi e-Tron Hyperfly'. Deze producten hebben wij nog niet getest, maar het ziet er werkelijk fantastisch uit en met de kennis en ervaring vanuit de producent, mogen we er van uit gaan dat dit geweldige efoils zijn voor de Audi liefhebbers. Naast de markleiders hebben we vele andere efoils en jetboards gezien, van over de hele wereld. Prijzen uiteenlopend van 3.500 tot 25.000 euro. Daarmee heeft de consument heel wat te kiezen en te vergelijken. Dat maken wij je zo makkelijk mogelijk door alvast de eerste selectie te doen en vervolgens de beste producten naar Nederland te halen en beschikbaar te stellen voor een proefrit en vergelijking! Jetboard Start-up in de maakHet jetboard verkeert in een identiteitscrisis. Is het nu een kleine jetski.. of een efoil zonder foil.. of een surfplank voor luie mensen? Het antwoord is 3x 'nee' en diegenen die het jetboarden zelf hebben ervaren weten als geen ander hoe uniek dit product is en wat het teweeg brengt bij de gebruikers. Je krjigt er geen genoeg van en wilt het met anderen delen!
Wat ons betreft staat de adoptie van jetboards nog in de kinderschoenen. Anders dan bij efoils, waar de markt vrijwel vol is met aanbieders in alle kleuren en smaken, is de jetboard-markt nog groen en vol van mogelijkheden. En het kan zeker anders dan wat we vandaag zien. En daar hebben we een duidelijke visie op. Die visie zijn wij nu aan het uitwerken naar een product en eco-systeem. Heb jij hier ook een mening over? En wil je betrokken zijn bij dit project? Laat dan zeker even wat van je horen! Radinn bankrupt Q&AIn january the Radinn website went black. And that confirmed the end of a 10 years journey of Radinn (short for: Radical Innovation) as a leading jetboard company. It has been an exiting journey and although being one of the finest boards on the market, it seems that the company was not able to become profitable enough.
Although we don't have all the answers yet, we put together a Q&A for this. So what does this mean for the customers and partner-network? Although no official statement has been made, we have to conclude that the official warranty on Radinn jetboards is no longer being offered. Spare parts are not being produced anymore and there simply is no Radinn anymore, no office, no employees. Which means the warranty between Radinn and users does not exist anymore. How about service & support post 2023 Nevertheless we still offer service on 'best effort' level. As long as we have parts or are able to find parts. The assets of Radinn, including parts & materials, have been bought by another jetboard vendor and it's not yet clear if these will be made available for the after-sales market. We are in talks about this. Can I still buy parts? Battery, remote, leash. To some extend yes. We still have some batteries on stock, and this might be the right moment to get one, because they don't get produced anymore. It will be hard to get remotes available, so be safe with the one you have and put a floating support on it, so it doesn't sink. At this moment we don;t have spare remotes and we have no option to buy them. Regarding the magnet leash, there's not spares, but it's also not a big issue. The magnet is just a (strong) magnet and contains no electronics. So any big, strong magnet will be good enough to get you going again. How about the app and the software? At this moment the app is still available in AppStore and Google Play. It's also still working. This is a good moment to make sure your board and remote software is on the latest version. New versions will not be build anymore. Ned help to update the jetboard? Talk to us, we can do it for you. Also an Android offline version of the App will be available, just in case that the cloud software will stop to exist. So we can still unlock and manage the board offline. When needed, we will make it available. Any other questions? Contact us, we're here to help as much as we can. |
ElenaFanatiek watersport fanaat. Archieven
Februari 2024
Categorieën |